Friday, November 15, 2013

Harga sebuah Kesihatan.

Daripada Abdullah ibn Abbas r.a. Nabi s.a.w. bersabda: “Dua nikmat yang sering dilupakan oleh manusia; nikmat kesihatan dan masa lapang.” (HR Bukhari)




Minggu terakhir persekolahan,
sakit mula menyerang.
Penyakit tu nama dia,

SINUSITIS.
wow,
haha.
baru jumpa tadi.

sakit ni sakit kepala sampai kat belakang mata.
disertai dengan demam ringan.

punca utama ialah selesema.

Dulu,
aku pernah juga.

Demam seminggu. 
Sakit sangat.
Tapi belum lawan sakit matilah kan.


Dulu-dulu,
kalau kawan aku demam,
aku pun nak sekali.
Gila kan?

Tapi sekarang, aku jadi serik. err.
Bukan, kiranya.

Nak cerita, 

kesihatan merupakan nikmat terbesar pemberian Allah s.w.t

Tanpa kesihatan, kita susah nak beribadah.
Ibadah dalam keadaan sakit.
Siapa selesa.
Sakit pening. Setiap masa.


Jangan buat kerja gila.
Dah sihat minta sakit.
Waktu sakit, kita kena makan ubat.
Nak ke?
Ubat yang pahit tuuu. Weekkk :p

Hikmah sakit Allah bagi ni,
adalah untuk mengurangkan dosa kita juga.

Kita ni manusia selalu tak bersyukur.
Allah juga dah cakap dalam Al-Quran.



" Amat sedikitlah kamu bersyukur.. "



Ya, kita memang sangat sedikit bersyukur,
Semua yang orang ada, kita nak.
Kalau boleh biar kita sorang je ada, orang lain takde.
Baru boleh bangga.

That's human.
Manusia.

Sepanjang aku F4 ni,
Allah ajar aku,
HARGA SEBUAH KESIHATAN.

sangat bernilai.

Kat sekolah ada hadis tu kat laluan ke surau,
setiap kali jalan pergi surau aku baca,

Dulu,
aku baca, 
tapi aku pelik.
Kenapa besar?

Orang selalu juga bagi tazkirah pasal hadis ni.
Tapi takde sape yang boleh terang kat aku dengan detail.
Akhirnya,
Allah tunjuk segalanya.
Kenapa, kenapa, kenapa,

KESIHATAN tu merupakan nikmat yang terbesar.
dan memang sering dilupakan manusia.

HARGA SEBUAH MASA LAPANG 
mungkin bakal menyusul tahun hadapan.

Memandangkan tahun depan merupakan tahun cabaran dan paling sibuk.


At last,
gunakan nikmat KESIHATAN dengan sebaiknya.
Jangan minta penyakit.
Beribadahlah dengan sempurna.


Berapa ramai orang yang sakit di luar sana,

berharap untuk sembuh.

Harapan mereka, 

adalah untuk melakukan ibadah dengan lebih sempurna.


Ya Allah, jadikan KAMI orang-orang yang bersyukur.

Allahu~



No comments:

Post a Comment