Tuesday, July 26, 2016

Kisah Tamhidi *Part 3*


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh!

Hi peeps :) hehe

Semalam dah post, harini post lagi? Why?!


Tak, sebenarnya nak sambung cerita Kisah Tamhidi ni yang dah 2 bulan tertangguh *dush* -.-

For those, yang belum baca, you can click,
Kisah Tamhidi *Part 1* & Kisah Tamhidi *Part 2*


Sorry weh sebab korang tertunggu-tunggu (persoalannya, ada ke yang tunggu?)


Bukan taknak tapi tapi tapi time puasa haritu memang boleh kira ah dengan jari berapa kali aku sentuh laptop ni, hehe. Tima bulan puasa tu, terasa sikitlah effect ketiadaan syaitan tu sebab aku tak buka laptop hari-hari dan tengok hindustan (kahkahkah). 



'Habis sekarang ni? Kau dah jahat lah sebab buka laptop hari-hari?'



Eh taklah. Sebenarnya it depends on diri kita kan? Kita yang kawal huhu. 








So, here we go. Kisah Tamhidi *Part 3*.


Kalau korang baca kisah aku kat part 2, aku ada mention, fasa apa yang aku lalui ketika semester satu. Tak nak bagi tahu, nanti korang tak baca. Pergi baca sendiri penat tau taip panjang acewah.


So, bila habis je semester satu, masing-masing balik ke negeri masing-masing kan. Cuti takdelah lama sangat, sebulan je. Tapi aku kan dah kata, waktu last-last semester 1 tu, aku mula sayang classmates aku. Aku ni bila dah sayang, susah nak lupakan hehe.

Time cuti tu, memang ada lah rindu rindu sikit kat dorang ni. Lepastu, macam banyak muhasabah balik. Apa yang tak kena dengan diri aku. Apa yang aku dah buat, apa yang aku dah sia-siakan semua. Sebulan dan kemudian hari yang ditunggu-tunggu telahpun tiba. HARI DAPAT RESULT T.T


Kita kan sebenarnya, Allah dah bagi instinct sama ada berita yang bakal kita dapat tu, berita baik ke tak kan? So, sebelum aku login lagi aku dah berdebar-debar. Tangan sejuk, kaki sejuk semua menggeletaq.


Bila dah check je, aku sumpah menangis gila lah! Menangis semahu-mahunya. Salahkan diri aku bagai bagai semua tu (padahal sebenarnya result tak teruk pun weh). Bukan bawah 3.0 ke hape (HAHAHAHA, drama je lebih kan). tapi yelah, sebab aku macam target tinggi ah juga sekali result tang tu je, paling sedih bila aku dapat tahu yang bukan subjek 4 core pun masuk pointer -.- memang teruk gak ah sebab effect kan kat pointer tu.


tapi aku macam terharu sikit kat subject maths je sebab I managed to get A- koottttt... bukan senang nak dapat A untuk maths kelas miss Faeza hahahahaha. Tu jelah part terharu. tapi lepastu, aku fikir ah balik, selama ni apa yang aku buat.



Aku banyak tidur, kalau aku tak siap tutorial, aku akan biarkan je kerja aku tak siap atau pinjam orang punya tutorial, kira macam aku takde effort nak buat even sikit. Teruk kan? Nak kata pengaruh kawan tu, ada lah sikit tapi salah aku 100% sebab aku tak bunuh pengaruh tu hehe.


So, aku rasa kurang keberkatan kat part tu sebenarnya. Even aku rarely sleep in class tapi kerja tak siap pun boleh hilang keberkatan seorang guru kan? So, aku pun berazam lah kunun eh nak jadi rajin lah hapelah. Nak buat nota betul-betul lepas habis kelas lah, nak preview and review lecture notes and guess berapa lama aku bertahan dengan semua benda tu? 







Only for first two weeks >.<
Mula-mula je semangat nak buat nota, siap buat nota untuk maths lagi tau. Tapi bila first-first masuk kelas je, dah di-briefing dengan segunung assignment sepanjang semester 2 tu yang membuatkan aku malas dan akhirnya kelaut. Haa, part assignment ni yang mencabar sebenarnya.

Time buat assignment nilah, kita akan mengenali budi pekerti kawan-kawan kita. Dia ni jenis kisah ke tak? Macam mana bila dia melontarkan idea apa semua.



Kau bayangkan, time semester 2 ni, aku tak relax langsung. Memang berlambakkkkk sangat assignment. Dengan ict nya, dengan english nya, buat role play lah, folio lah, individual recorded discussion, DIY apa tah lagi. Dengan bahasa arab lagi, kalam jamaie lah, tamsil (lakonan) lah kena buat video pula tu, dengan debat lah banyak lagi lah. Benda tu nak time nak present takde masalah sangat tapi time nak buat preparation tu perghhhh sangat menguji kesabaran.


Kalau time sem 1 aku boleh balik setiap minggu tapi time sem 2 ni memang mimpilah. Hari minggu dah kena book kot. Kalau time sem 1, malam-malam boleh relax lah, tidur awal ke, tak buat apa-apa, siapkan tutorial ke buat revision untuk kuiz/test ke.. relax sangatlah kiranya.....



Tapi time semester 2, boleh dikatakan hampir setiap malam ada discussion. Siap kena susun jadual tu, harini nak bincang assignment yang mana. Group whatsapp pun bertambah-tambah sebab nak memudahkan kerja kan? hehe. Penat tu memang penat gila lah. Tambah-tambah pula, aku join arabic debate championship time bulan 2 dan bulan 3.

Bulan 2 tu, inter-tamhidi, wakil course tamhidi medic jelah. Alah, result yang menyedihkan sebab aku oopss team aku kalah. Paling bawah pula, frust gila ah tapi dalam team kita tak salahkan sorang je kan? Kita salahkan diri kita sekali sebab team kott.


Time bulan 3, inter-faculty, wakil tamhidi lawan dengan senior-senior degree fuhh. Yang ni alhamdulillah, puas hati hehe walaupun cuma sampai quarter-final je sebab lawan dengan 2 ORANG ARAB KOTTTTT (hamekaww), aku punya teammates rupanya ter-psiko dengan kehadiran dorang, so performance dorang drop sikit, aku lupa nak bagi kata-kata semangat acewaahhh. Aku pun ada lah terkesan sikit sebab dorang orang arab kan, lughah memang bagus tapi ada je yang hampehhh.

Aku abaikan je dorang lantaklah arab tak arab.



Kebetulan pula, time kena prepare debate untuk inter-faculty ni, ado lak berlambak kuiz lah, test lah, dengan assignment nak kena hantar minggu depannya. Setiap malam aku balik lambat ke kolej kediaman. Pernah satu malam tu, group folio aku nak buat discussion, aku cuma dapat datang sekejap je sebab kena prepare hujah untuk debat.


Of course, aku dihurung dengan 1001 perasaan bersalah sangattttt.. yelah, folio tu masuk pointer tapi debat tak. tapi debat, sekejap je tapi kalau kalah malu juga. so, aku lah yang kena pandai-pandai manage masa, kalau nak buat discussion tu kena suruh dorang buat awal ke. tapi aku memang dah cakap awal-awal aku minta maaf.

But I tried to give my best walaupun sebenarnya tak best pun pada aku.


Paling sadis sekali, bila minggu tu aku dah habis debat, minggu tu juga folio group aku dah siap. SEDIH WEHHHH sebab aku rasa aku tak contribute apa-apa pun T.T tapi dorang kata takpe, dorang tak kisah sebab dorang faham tapi dorang tak faham perasaan bersalah aku ni T.T dan akhirnya, aku terpaksa merelakan jelah folio tu dihantar tanpa contribution aku yang tak banyak ni... penat weh memang penat sebab dengan kerenah kawan kau lepastu macam-macam lagilah.


Time dalam kelas lah, part mencabar juga. Sebab sebenarnya time semester 2 ni, kawan-kawan kita mula menunjukkan sifat mereka yang sebenar. Time semester 1, dorang malu-malu kucengg tapi tidak ketika semester 2.


Hmmmmm.... so, memang kena banyakkkkk bersabar lah. Kena ignore tu dah biasa sangat. Lagi-lagi bila kau jadi teammates untuk satu group assignment, lagi lah obvious hehe. Termasuklah aku.

So, part ni kena bersabar.

Dengan kawan kelas aku, kawan aku sendiri memang banyak menguji kesabaran aku. Dengan nak buat assignment tetibe ada test pula lah minggu tu, kena sabar lagi. Banyak ah. Penat memang penat. 



Ohh lupa, dengan housemates aku lagi. Ada ah sorang housemate aku ni, pinjam aku RM70 tapi tak pulang sampai sekarang sebab aku pun tak boleh nak contact. Time tengah-tengah tamhidi lagi dah menghilangkan diri.

Panjang kisahnya macam mana boleh terjadi, tak perlulah cerita.

So, dengan sikap housemate aku tu lagi, kena sabar lagi. Dengan keadaan rumah yang tunggang langgang macam tongkang pecah lagi, sabar lagi. Memang banyak ah menguji kesabaran. So, aku rasa, korang mesti boleh agak kan fasa semester 2 ni fasa apa bagi aku?



Semester 2 adalah fasa kesabaran bagi aku.
Allah uji aku untuk bersabar dengan semua benda. Hari-hari ah boleh dikatakan. 
Semester 2 taught me to be patient.



Kalau kau nak kau punya friendship tu happy tanpa duka, kau kena sabar dengan kerenah orang-orang di sekeliling kau. Kalau tak, punah.


Sabar kan sebahagian daripada iman?


Biasalah, bila berkawan mesti ada manis, pahit, masam dan masin kan?
Sedangkan makanan pun mempunyai pelbagai rasa, inikan pula persahabatan.


Tak pasti ada sambungan ke tak (hahaha).
Sebenarnya nak cerita lagi tapi macam tak perlu je, so biar jelah sampai sini.
Korang pun dah muak kan?


'Bosan je cerita sarah ni, tah hape yang best tah.'



Thanks for reading, muah ciked :*


XOXO

No comments:

Post a Comment