Sunday, July 17, 2016

Never assume before asking


Y'know what?

Dengan social media ni, sekecil-kecil perkara boleh menjadi sebesar-besar fitnah sampai tersebar ke seluruh dunia.

Sometimes, orang tu maksudkan lain dan orang yang pandai-pandai assume ni pula sesuka hati mak nenek dia je nak buat assumption ikut hati.

And jangan sebab bila ada orang tu post kat Facebook ke tweet kat Twitter ke post gambar beserta caption yang sentap kat Instagram ke then kita terasa yang amat sangat tu bermakna post tu untuk kita. Atau mungkin bila dia mention secara general then kita assume "ohh, ni mesti dia tengah tuju kat sini fulan ni."

(Melainkan dia ada cerita before dia post ke kan)


Kita tahu ke life dia 100%? Kita boleh baca mind dia secara telepati ke sampai kita boleh agak kepada siapa dia tujukan status/post tu? Of course not kan, so do I. 


Even orang yang tinggal sebumbung dengan dia pun tak boleh tahu lagi kan kita yang beribu km dari dia kan? So, stop assume. Never assume before asking okay? Or else you are spreading the fitnah to the whole world (world kau jelah 😂)

(Tapi manalah tahu kan dia tu nak bagi nasihat je sekali tu kau pula yang terasa lebih-lebih tu kau punya pasal lah hahahaha)


Pssstt, segala status/ post/ tweet kat social media kepunyaan saya adalah general. Kalau pernah nak tuju kat orang pun, aku type kat blog and yes I do mention him/her. Yang selebihnya kalau cerita aku tu tetiba terrrsama dengan kau kan, tu kebetulan okay? Bukan ngumpat kau ;) segala cerita yang disiarkan adalah sebagai life lesson. 



Kosong-kosong

Maaf zahir dan batin.

This post is general.


XOXO


Thanks for reading, peeps! 

No comments:

Post a Comment