Friday, October 21, 2016

Kakak


Assalamualaikum uollss lama tak jumpa muahahaha

Sihat ke tuwww? Buat apa? Dah breakfast?

Harini sarah kelas lambat sikit (wehuu!) padahal pukul 11pagi nanti ada kuiz -.-
Tu yang sompek yo lah haa nak post kat blog ni wehehe


When I was a kid, I really didn't understand when people kept talking to me, jadi kakak (especially kakak dan merangkap anak sulung) ni tanggungjawab yang berat dan besar.


Cliche reason; sebab anak sulung akan menjadi contoh untuk adik-adik (so what?)


Dulu, memang excited sangat bila dengar kawan-kawan yang ada kakak, i mean, dorang bukan anak sulung. Tak kisah lah anak ke berapa tapi they have brother(s) or maybe sister(s) and I punya excited sampai tanya banyak kali about "best tak ada kakak/abang?"


And of course, jawapan dorang "BEST!"
So, dulu aku macam tak puas hati lah why on earth aku dilahirkan as anak sulung, perempuan pula tu urgh!!! Sebab my siblings semua perempuan, so macam takde adik-beradik lelaki and I literally don't know lelaki ni perangai macam mana hahahahaha


Sebabkan dengar kawan-kawan kata, best ada kakak, so banyak kali jugalah aku tanya adik-adik aku time kecik dulu, "best tak weh kau ada kakak macam kakak?"
Tak tahulah time tu jawapan dorang sebab nak menyelamatkan diri ke atau memang jawapan yang jujur, "best je ada kakak. asal?" Aku rasa macam tak boleh dipercayai pun ye gak hahaha.


Hari demi hari berlalu sehinggalah aku pun dah masuk alam kampus kan, means dah besar lah. Pernahlah aku tanya adik aku lagi, "best tak ada kakak macam kakak?"
Jawapan dorang, "biasa je lah, okay je, asal lak kau tanya?"
Aku imagine yang dorang akan jawab soalan aku dengan excited rupanya tu je yang aku terima -.- (lol)


Tahu tak, aku selalu observe kawan-kawan aku yang ada kakak ni, macam mana kakak dorang sampai dorang (ada lah beberapa orang) memang rapatlah dengan kakak dia. Kang sikit-sikit kakak. So, aku belajar melalui pemerhatian, seorang adik ni nak kakak yang macam mana?

Sebab yang aku ni pula jenis nak adik hormat kakak. Bukanlah maksud aku dorang tak hormat, mungkin dengan kata lain, takut kot hahahahah. Sekali je aku suruh, terus buat (queen control kan? LoL) tapi aku tahu benda tu takkan berkesan. So, bila aku tahu, aku apply. Lepas observe mana yang sesuai untuk di-apply kan, aku apply.


Rupa-rupanya, seronok sangat jadi kakak dan lebih seronok sebenarnya kalau adik-adik kau mempergunakan kau, I mean like, adik kau minta tolong ajar Biology ke, maths ke, Arab ke, minta tolong dia buat assignment ke, trust me, walaupun benda tu memang sekali dengar mesti macam "alah, malasnya" tapi benda tu seronok sebab adik kau menyedari kewujudan kau untuk digunakan instead of minta tolong kakak orang lain ajarkan.


And then, aku selalu berharap yang aku ni jadi kakak yang sentiasa dirindui oleh adik-adik sebab yelah asyik aku je rindu adik-adik kan? Guess what? Adik aku rindu aku wehhhh time minggu lepas dia sorang je yang balik dari asrama, yang lain semua tak dapat balik including me.




Bukti yang aku tak tipu hahaha


Terharu bhai bila aku baca adik aku cakap, dia sunyi tanpa aku cewahhhh

Padahal bila kat rumah, dia duduk bilik je tak sangka pula yang dia akan rasa sunyi bila dia sorang je balik kannnnn


Dan aku selalu berharap, aku boleh jadi kakak yang gila-gila dengan adik aku, I mean, yeah, macam kawan-kawan aku yang lain, dorang sampai setiap malam gosip dengan kakak dorang, cerita pasal crush, chitchat sampai tengah malam and semua lah! Jealous iolls. Yang sampai, bila ada movie baru, excited nak bagi tahu kakak orang pertama. Yes, aku mengimpikan semua benda tu menjadi realiti. And alhamdulillah, nearly menjadi realiti lah lebih kurang. Selalu je adik aku bagi tahu movie apa yang best semua tapi aku ni jenis tak layan Hollywood sangat, Bollywood aku layan so dengar time mula-mula je excited lepastu takde apa dah Lol.


Then, selalu je kitorang gila tak betul hahahaha sampaikan boleh borak antara adik-beradik kat rumah orang. Gosip dengan mak pasal crush (of course lah!). Mana boleh simpan rahsia wehhh, kau suka orang, share ah sekali dengan aku!


Pernah sehari tu, time tu hari sabtu, mak ayah pergi kenduri, kebetulan, aku dan 2 lagi adik aku taknak ikut. So, kitorang tengoklah cerita "Train to Busan". Weh, macam orang gila masing-masing. Adik aku punya saspens sampai menjerit sampai aku pun pelik, kena ke jerit time tengok movie blergh tapi okay je seronokkkkk sangat hahaha. Yelah, since semua duduk asrama ni, bukan senang kan nak spend time sama-sama, nak tunggu semua balik je pun bukan senang. Aku, jadual dah lain. Adik bawah aku lain, yang lagi bawah tu pun lain.


Dulu, aku selalu tengok adik-beradik orang lain, kenapa boleh jadi best dan havoc macam tu?
Sekarang, aku dah jumpa jawapannya. Kalau kau nak hubungan adik-beradik kau rapat memang macam air yang dicincang takkan putus, kau yang kena mulakan dulu especially yang paling tua (the eldest one). Sebab yang paling besar ni sebenarnya play role yang sangat penting. So, aku telah pun cuba untuk hidupkan suasana yang aku impikan selama ni untuk adik-beradik aku dan masih belajar. Aku harap sangat hubungan ni berkekalan hingga ke Jannah. Alah, gaduh sikit tu biasalah kan?


Aku cuma taknak jelah gaduh yang sampai dendam antara adik-beradik tu (na'udzubillahimindzalik). Takut sangat bila ada yang sampai bunuh antara adik-beradik, dendam kesumat sampai mati, macam-macam lagilah kan. Aku nak adik-beradik aku saling membantu sampaiiiiiii mati nanti. Bila kakak susah, adik bantu kakak. Bila adik susah, kakak bantu adik. Saling melengkapi lah. Nak nak nanti bila masing-masing dah ada keluarga sendiri kan.. hmmmmmm....


Adik-adik den, kau jangan nak kahwin cepat sangat nanti susah nak kumpul lagi hmmmm (dahlah semua adik beradik perempuan haihhhh)



Time to breakfast! Got to go!

Thanks for reading!



Lotsa love,
XOXO


No comments:

Post a Comment