Sunday, December 18, 2016

Comfort zone


Lepas baca blog seseorang membuatkan aku tersedar yang selama ni aku dah lama sangat berada dalam comfort zone. Ya, sangat amat lama.

Even dah masuk medical school, I'm still stick to my old and bad habits (I don't know when to change them?)

To be honest, aku seorang yang sangat suka spend too much time for myself atau as known as membuang masa. Tabiat membuang masa aku ni dah teruk sangat sebab aku dah terbiasa since sekolah. Kadang-kadang aku bersyukur bila aku disibukkan dengan pelbagai aktiviti ke sebab bila aku sibuk aku takde masa rehat and somehow aku rasa masa aku terisi juga dengan perkara-perkara yang berfaedah. Even though busy gila sampai tahap menyampah sebab takde masa but in the end aku akan berpuas hati juga.



"study lah untuk isi masa kosong."



Heh. Aku pun bukan budak study since sekolah T.T I'm not gifted, of course. Aku belajar macam biasalah bila nak dekat exam atau ada test or quizzes camtu je, untuk study tiba-tiba secara semulajadi tu kebiasaannya tak.


Ya, aku tahu aku teruk T.T


That's why lah aku cakap, I SHOULD LEAVE MY COMFORT ZONE! I've been in my comfort zone for almost 19 years kottt, ulang rutin yang sama setiap hari (membuang masa dan membuang masa) sedangkan masa tu nanti Allah akan tanya kat akhirat, apa yang kita buat kat dunia dulu? Macam mana kita uruskan masa? Kita laburkan masa tu ke arah kebaikan atau keburukan? T.T


Aku rasa kalau aku diberi test untuk tahu skala pengurusan masa aku, aku rasa I will go for FAIL kot. Bila fikir tentang pengurusan masa ni menyebabkan aku taknak grow up and you know that cliche thingy- kahwin. Sebab time aku single pun masa aku tak terurus, dengan family sendiri dengan kawan, very little portion kot untuk aku but still I can't. Well, it's my problem though.


Aku seorang manusia yang sukakan cabaran juga (kinda) tapi lepastu cepat defeat. Give up and burn out! That's literally me. Kadanga-kadang aku pelik kenapa aku ni jenis yang lemah sangat semangat padahal baru kena jentik sikit je ataupun ibarat baru kena gigit dengan nyamuk sekali je, garu sampai merungut-rungut macam dah end of this world, aigoo!


Maybe just maybe I need someone who will always motivate me and always remind me of my dreams ke hape kot but I don't think that way will work because for me, it's start from ourselves. Not from others. Others is just helping us but the main factor is DIRI SENDIRI, isn't it?


Sometimes kan bila dah ada semangat, dah berkobar-kobar lah ni tapi lepastu semangat tu kekal cuma sehari selepas dilanda ujian yang kecil sekecil bacteria (WTH!). Ya Allah *cry a river*


I should take a very first step to leave out my comfort zone.


Aku teringat kisah arwah Ahmad Ammar yang meninggal pada tahun 2013 if i'm not mistaken, time tu sumpah aku inspired gila dengan kisah sewaktu beliau hidup. Why?


Because he decided to leave his comfort zone, you know as a teen, we love to spend most of our time with friends like watching movies, laughing here and there, procrastinating, shopping (for girls like me), malas study dan sebagainya. Arwah meninggal di usia 20 ke 21 tahun kalau tak silap.


Usia yang sangat muda tapi pengakhiran hidup arwah Ammar sangat indah :)))
Dikebumikan di Turkey, satu tanah perkuburan dengan sahabat Nabi (if i'm not mistaken lagi).
Time tu pun berkobar-kobar weh nak study kat Turkey konon nak belajar kitab sambil belajar medic bagai. Sumpah! Aku semangat ah juga nak jadi hamba Allah yang hebat sampaikan aku baca tau buku tentang arwah Ammar ni. Aku ambil masa yang sangat singkat untuk habiskan buku tu sebab terlalu semangat hehe.


Tapi semangat tu dah hilang terbang dibawa angin. Betullah kata-kata tentang kita kena cari kawan yang betul untuk hidup. Aku bukanlah menyalahkan kawan-kawan aku tapi sebenarnya salah tu atas diri aku sendiri sebab aku yang terlalu terpengaruh dengan mereka.


Kalau sistem security tu kuat, takde orang pun boleh hack or crack sistem tu. Samalah macam diri kita, kalau ilmu kita tak kukuh dan tak kebal untuk halang diri kita daripada terus melakukan perkara-perkara lagho, maka outcomenya pun begitulah....


Allah, aku perlu kuat semula!

I think my old me is back.

Sarah, semangat!

No comments:

Post a Comment