Monday, June 13, 2016

FOUR months holiday


FOUR months holiday, kalau dibazirkan sangat sia-sia.


Allah gives me a very longgggg timeeeee to rest before facing a hectic life as a medical student 
(if Allah wills)


So, what do I do to make sure my FOUR months holiday spent well?


I do business. Online business. Kind of malas untuk keluar bekerja pagi-pagi balik malam-malam ke apa ke so why not if I just do some online business kan? Save energy and save time. Dapat duit juga cumanya kalau buat dapatlah, kalau malas pun tak dapat juga XD

*follow lah h2im.shoppe kat instagram hehe promote sikit*



Next, I cannot deny that my hobby is reading actually. I love to read books but not all books. Only certain books and it depends on my mood because I just love to spend my time with the books only before I go to bed. Sometimes, I read on my bed. I don't really like to read book like when I'm waiting for KTM ke waiting for another class ke atau any masa lapang yang ada lah.


Not really sebab aku rasa macam kalau baca sebelum tidur tu tenang sebab rasa penat baca je tidur.
Tapi kalau baca time siang-siang yang ada masa lapang ke rasa distracting sangat ahaha. 
Well, that's my style.


So, I bought 3 books sebagai mengisi masa lapang yang ada di samping menambah ilmu di dada acewah. Ketiga-tiga buku yang aku beli ni semua berkaitan dengan medic hehe.

*well, actually I already read three books before buying these three books, okay*






 
 DIAgnosis written by Dr. Anwar Fazal, Dr. Aizzat and Dr. Azah.


Buku DIAgnosis ni, first series tau. Aku dah lama dah perasan kewujudan buku ni sejak awal-awal dia publish lagi. Rasa memang nak beliiiii sangat. Tapi, ada je benda menghalang. Last-last sebab tak sabar sangat nak baca penulisan doktor-doktor yang hebat ni, aku terus pinjam buku kawan aku, DIAgnosis2. YA ALLAH, dia punya best tahap ummphh! Very inspiring. I, personally, highly recommend this book series. Rugi tak baca! Ingat doktor tak mampu menulis? Penulisan mereka sangat hebat! Semalam, cari buku DIAgnosis Apokalips kat MPH Aeon Seremban 2, malangnya, buku tu dah sold out. Belum sampai stock. Sedih sangat tak terkata. Nak beli buku tu sebenarnya. Takpelah, adalah hikmahnya kan ;) walaupun buku ini dah publish agak lama lah juga tapi aku tetap tekad nak beli. HEHEHE





Diagnosis3: Mortuari written by Dr. Jack Naim, Dr. Fahd Razy and Dr. Noor Hayati Yasmin.


Buku ni tajuk je lebih kurang sama tapi para doktor ni tak collaborate pun dengan yang DIAgnosis series atas tadi tu. Tapi, aku pernah baca buku Prognosis written by Dr. Jack Naim. Best! Pengalaman sebagai student medic masa clinical year. So, aku dapatlah gambaran how's life at that time. Mungkin memang tak sama 100% tapi adalah serba sedikit tahu kan? Best buku tu. Pun highly recommend juga kalau korang punya passion nak buat medic. BEST!





Aku student medik written by Amalina Nudin


So, buku ni fresh dari kilang! Kak Amalina Nudin ni, student 5th year tahun ni kat FPSK, USIM. And this is her first book. Selama ni, aku hanya mampu baca penulisan beliau through Facebook and Telegram je. Seriously, first time jumpa post dia, very inspiring. Terus cepat-cepat hantar request kat Facebook sebab takut nanti dha limit friend kan. Then, download Telegram cepat-cepat follow channel akak ni. Kalau tengah bosan-bosan ke bacalah. Ada masa terluang ke, bacalah. Best sangat! Time this doctor-to-be promote kat Facebook yang dia nak publish buku, aku tak pernah terfikir yang aku akan jadi yang terawal membeli buku beliau. Serious. Tapi, perancangan Allah itu sangat hebat kan. Dia pilih aku menjadi yang terawal + dapat diskaun + dapat signature lagi daripada penulis buku yang hebat ni hehe. May Allah allow me to know her further and be her junior in FPSK this year. Amiin ya rabb.





Semua buku ni, aku belum baca lagi hehe. Will spend my time with these books nanti yeay! At least, cuti I tak bosan dan bermanfaat juga lah. 

Jangan bazirkan masa melampau sangat tau. Bila kita tak jaga hak yang Allah berikan, maka sedikit demi sedikit Allah akan menarik hak yang diberikan. 

Contoh, Allah selalu bagi masa lapang untuk kita tapi kita selalu bazirkan masa lapang yang kita ada.
One day, Allah decide untuk tarik nikmat tu dengan menyibukkan diri kita dengan benda-benda lain contoh mungkin Allah decide untuk letak kita ambil course yang busy all time. Haa.... 


Sebenarnya, Allah dah tarik hak masa lapang kita sebab kita tak gunakan masa lapang kita dengan baik. Dan dalam masa yang sama, Allah sedang meletakkan kita di tempat yang bermanfaat. Jadi, see the hikmah and take the 'ibrah. Kalau kita sibuk, takde masa lapang, tu bukan salah Dia tapi mostly salah kita sebab kita selalu membazir masa sebab tu Allah sibukkan diri kita dengan perkara lain. 


Got it?


This one also nasihat untuk aku sebab aku pun selalu juga membazir masa sobs, so, jika Allah izinkan aku untuk pursue study in medic sebenarnya Allah pun dah tarik hak masa lapang yang aku dah bazirkan selama ni. :'(


Takpe, see the hikmah and take the 'ibrah kan?


Takpe, aku lebih rela 'sibuk di dunia' kerana aku takut akan jawapanku di hadapan Allah bila mana Dia bertanya, "Apa yang kau dah lakukan sepanjang masa lapang kau?". Allahu :'(


So, korang cuti buat apa? Share lah sini :)

_thanks for reading XOXO_

No comments:

Post a Comment